onsdag 23. mars 2016

AfterWork på Hårek

Dato: 11.3.16
Tur: Hårek i Grøtfjord

Siste dag med fint vær i Tromsø på en liten stund, undervisning frem til kl 12.30 og incoming snøstorm ca kl 19.00. Hva gjør man da?..







Harry og undertegnede var gira på klatring, men pga mindre gode værutsikter var det nok greit med en tur hvor returen var rimelig rett frem. Valget falt på Hårek som jeg har gått noen ganger før, og kanskje en av de finere rutene på Kvaløya? Harry var gira på dette og vi suste utover litt for seint på ettermiddagen. Fordelingen var enkel, to taulengder på meg, tre på Harry. Småløp opp til innsteget og jeg løp opp første lengde til starten på isveggen. Harry hadde så en nydelig tur opp der hvor han lovpriste isen som faktisk kunne måle seg med det beste i Chamonix. Og det er jo slett ikke verst.

Jeg brøytet opp snøbakken til de to siste og bratte lengdene. Harry valgte min linje fra forrige tur (ikke svaet da han ikke skjønte hvordan det kunne være en naturlig linje). Mer is på den virkelig bratte kaminen denne gangen og entusiasmen var fortsatt stor da jeg kom opp til en standplass som var kreativ for å si det sånn.. Det begynte å bli mørkt, været var på vei inn over hodet på oss og jeg ba han om å være kjapp på den siste lengden og bare lage kroppsvektstandplass (er det noe som heter det forresten?) for å være effektiv. 
Underveis i lengden begynte det å snø kraftig og da jeg hørte "on belay" der oppe i mørket stod snøfokket rett i ansiktet på meg. Hooket meg opp så fort som jeg kunne og feiringen på toppen ble kortvarig. Returen ble noe komplisert pga mørke, snøfokk, total whiteout og 4,5 meter kladder under stegjernene til enhver tid. Husket heldigvis det meste fra forrige retur, og etter å ha klatret ned en bratt renne så vi såvidt lysene fra brøytebilen langt der nede. Rutsjet ned på rompa og brøytet oss tilbake til bilen, våte til skinnet men lykkelige.

Total klatretid ble vel ca 3,5 time på de 5 lengdene. Gode forhold denne gangen, anbefaler alle alpinister i området å sjekke ut ruta før den smelter bort. 




Sea to summit

Nydelig is her som vanlig

Den bratte lengden. God med is inni kaminen 

Det siste jeg så av Harry på en liten halvtime
Grisevær incoming
Verdens beste standplass. Eller kanskje ikke helt.
Søkkvåt men blid likevel 

Jeg var også med på tur. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar