fredag 1. april 2016

Raftsundet dag 4: Nordveggen på Rulten

Dato: 20.3.16
Tur: Dark side of the Rult


Nordveggen på Rulten (1062 moh) eller "the dark side of the Rult" har blitt en snakkis i klatrenorge og gått første gang i fjor sommer. (7+, A3 såvidt jeg husker).  Jeg har lenge hatt lyst til å ta en titt på denne på vinteren og når man tilfeldigvis var i området var det vel bare å hive seg rundt?...


Ble stopp her, alt raste ned.

Harry og undertegnede satte kursen mot Kveitvika/Reknes atter en gang, denne gangen hadde vi med truger. Mildværet hadde gjort all den flotte snøen relativt bløt og vi sank igjennom hele tiden.
Mange liter svette senere nærmet vi oss endelig nordveggen, men det var fint lite å se av den pga lavt skydekke. Vi satt oss ned og ventet en god stund med lite suksess. Ble enige om å gå inntil veggen og bare klatre ett par taulengder om ikke annet siden vi tross alt hadde trasket såpass lenge.

Som så ofte før lettet det plutselig ett par sekunder slik at vi kunne se nesten hele veggen på vestre Rulten. Vi hadde ikke veldig god tid lenger og prøve å finne en ok rute som kunne lede oss til topps på egga mellom Rultene. Så oss ut en linje som kunne være verdt å prøve før skyene lukket seg igjen.

Solid standplass i en enorm blokk, Harry tok første lengde på ca 40 meter opp en vertikal kamin med varierende isforhold. Jeg hørte mye krafsing og bannskap oppi der, tydelig at han koste seg. Standplass var det verre med, han brukte en god halvtime før det endelig var klart. Jeg fulgte oppover og stoppet ett par meter under Harry som hadde fått inn en bankebolt og ett knivblad i den kompakte steinen. Godt nok. Skyene forsvant plutselig som dugg for solen og endelig kunne vi se skikkelig.

Så var det min tur, jeg skulle litt ned og opp noe som lignet på en kamin, ca 3-4 meter høy. (?).
For å unngå taudrag sende vi bare ned utstyret via tauet og jeg kunne sette igang. En litt akward istravers måtte forseres før jeg satte kursen rett opp mot kaminen. Masse løssnø gjorde at jeg sank ned flere meter og 3-4 meter høyde ble fort til 5-6 meter. Kaminen var smal, sikkert ikke mer enn 70 cm slik at her måtte man holde pusten. Skviste meg inn og oppdaget at det satt en stor klemblokk over to vertikale vegger. Grov meg igjennom snølaget innerst og kom inn i en liten hule hvor jeg fikk satt en isskrue i nydelig blank is. Det var så trangt at jeg knapt kunne snu meg, derfor måtte sekken legges igjen inni hula før jeg klatret ut igjen og satte igang med klatringen. Da det var så smalt at jeg ikke kunne hugge skikkelig med øksa ble det til at jeg måtte hooke på små iskrystaller og sette ryggen mot den andre veggen og åle meg opp. Klassisk kaminteknikk med andre ord. Svingte meg så ut på en snørygg før en ny kamin som var like bratt men mye bredere kunne by på særdeles morsom klatring. Avsluttet på en snøbakke før standplass ble satt i middels alpin is og avbundede økser. Harry kom etter med sekkene på slep og gliste bredt, dette var fett mente han!

Neste lengde ble en bratt usikret lengde på pappsnø med sukkersnø under. Briten pløyde seg oppover i god stil og fikk satt en ny standplass i enda dårligere is enn forrige "belay".

Vi begynte å nærme oss toppen og så to linjer til topps, en rett opp som virket fin og en ut til venstre som startet med bratt snøbakke før en avslutning opp på eggen som virket nesten overhengende fra der vi stod.

Prøvde meg først rett opp men det jeg trodde var is var vertikal/overhengende puddersnø og etter litt baksing ble vi enige om at dette kom til å ta evigheter. Jeg klatret ned igjen og ut til den andre linja som startet med lett snøbaksing før det dro seg til i toppen som ventet.  Mye løssnø og dårlig is gjorde det til 10 spennende og bratte meter, fikk satt noen halvdårlige kammer underveis som ihvertfall hadde bremset ett eventuelt fall littegranne. Freste gjennom en liten toppskavl og kom opp på eggen. Fantastisk utsikt ned til sydrenna som jeg husker fra fjorårets tur. Sola var på vei ned og vi ble kjapt enige om at den opprinnelige planen om å traversere bort til Vestre Rulten var litt i overkant. Etter mye graving fikk vi banket inn en hex og rappellerte til forrige standplass. Der ble det litt mer komplisert og vi endte opp med en dårlig abalakov. Ingen av oss ville belaste den noe særlig og valgte å klatre ned 60 meter før vi fant en noe bedre rapell. Den var delvis fritthengende og sendte oss ned i snørenna som deler nordveggen på vestre/østre Rulten. Det var blitt mørkt, men underveis på returen dukket månen opp og lyste vei for oss helt ned til båten. Returen til Digermulen ble uforglemmelig med ett fantastisk nordlys som lyste opp hele Raftsundet. Harry bemerket at "Ive never seen anything as beautiful as this". Godt sagt, til og med en nordlysbortskjemt nordlending ble helt fjetret og vi holdt på kræsje i en av pålene/stakene som markerer "skjær i sjøen".

Avsluttet dagen med en nydelig bacalaomiddag på terasssen mens vi beundret utsikten mot Trakta og Trolltinden som speilet seg i havet.


"Arctic Light", 250m, M6, AI4+


Linja vår. 

Vi ble fulgt med argusøyne av disse to

Positiv start på dagen

Hot hot hot. 

Ikke stort å se.. 

Første taulengde. Nydelig!

Travers bort til kaminen 

Skulle ikke spist den marsipangrisen...

Harry følger på

Dagen ble nydelig. Perfekt å holde seg i skyggen....

Pop med fjellfies

Tiner opp hanskene litt før jeg setter igang. 

Vant positur nå...



Tar fatt på gravejobben

Her var det lov å være blid

"Just brilliant mate"!

Første rapell

Andre. Abalakoven straks ferdig. 

"You never know whats gonna hold.."
Stor vegg, liten lykt. 

Ikke bruk for hodelykter her nei. 


Umulig å holde kamera stille i båt fant jeg ut. 

Terasseutsikt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar