mandag 27. juli 2015

Til topps på Taschhorn

Dato: 22.7.15
Tur: Taschhorn, 4491 moh. 

Endelig var jeg på plass i Alpene igjen og klar for litt høyere fjell enn i Lofoten.

Hu hei hvor det går





Tormod G. hadde snudd på Taschhorn for noen uker siden pga store snømengder, men pga hetebølgen de siste ukene var det håp denne gang. Med minimal akklimatisering for undertegnedes del satte vi kursen mot tegneseriebyen Zermatt hvor planen var å gå opp til Michabeljoch-bivy på 3855 moh. Planen var å sove der, og gjøre toppstøtet dagen derpå. T-horn skal være en av de vanskeligste 4000-meterne i Alpene med treerklatring og derfor ble sekken tung med tau og sikringsrall. Glovarmt oppover til bivyen (1600 høydemeter) og da vi endelig klatret opp trappa var undertegnede rimelig kokt.

Heldigvis var det snø der oppe slik at jeg fikk kjølt meg ned med å lage ett par snøengler. Tidlig til køys, men lite søvn pga to andre joikas som hadde samme ærend, dog noe nervøse. Utedassen ble hyppig frekventert av natteranglerne og da klokka ringte kl 04.30 hadde jeg sovet minimalt. Spiste litt og så var vi igang. Passerte romkameratene våre like etter at klyvingen startet.
Hvis jeg skal oppsummere sørøstryggen til topps med få ord må det være "lettere enn forventet". Lett klyving med et og annet opptak. Likevel artig!
Tauet ble liggende i sekken, og krampongene ble knapt tatt i bruk. Etter godt under tre timer inkl foto og pustepauser stod vi på toppen og nøt utsikten i alle himmelretninger.

Rett og slett vakkert.
Jeg var noe bekymret på forhånd med tanke på elendig akklimatisering, men til min store overraskelse merket jeg ikke høyden i noen særlig grad bortsett fra den obligatoriske åndenøden.

Returen var rett frem, men da vi kom ned til bivyen igjen begynte det å skye over. Fikk oss en liten lunsj, og trasket ned til bilen igjen. Knærne mine fikk rimelig juling nedover den bratte og knallharde stien etter litt brevandring. Tormod serverte iskald Cola Life da vi ankom sportsbilen og verden smilte til oss. Regnet uteble også til vi var på god vei til Cham igjen.
"Alle var enige om at det var en fin tur"


Oppstart. Taschhorn i bakgrunnen

Varmt oppover lia

Her var det en bre for ikke altfor lenge siden. 

Men vi kom opp til restene av den. 

Dagslyset treffer oss.
Kleine Taschhorn?..

Og det går oppover. 

Løst og fast

God stemning som alltid

Til tider var det fast fjell.

Blikkfang nr 1 i regionen. 

Mer ryggtraving. 

T. er fornøyd med fremgangen, 

Breithorn, Lizkamm, Castor, Pollux, Matterhorn, Dent Herens etc. 





Her var det 3 meter snø for noen uker siden.

Utsikt i opptil flere retninger. 

Retur

Denne ventet bare på en unnskyldning. Blokka altså. 

En ekte fjellgeit. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar