mandag 4. mars 2013

Test av Tubbs Flex Alp Truger

I forbindelse med klatresamlingen stilte Hansi A/S opp med to typer truger som jeg kunne teste.
Trugene ble hardtestet på diverse inn og utmarsjer i forskjellig terreng, alt ifra flat åker til bratte renner. Her er min oppfatning av produktene:

Tubbs Flex Alp 24

Dette er en forholdsvis lett truge til alpint bruk. Vekten er snaue 1,8 kg (veid av meg), og den har en del praktiske detaljer som blant annet et meget solid stegjern som overbeviste stort i relativt bratt snø, både rett opp og traverser.

Plusser:
Solid plast, man trenger ikke bekymre seg for å tråkke hull i eventuell duk.
Stegjernene satt veldig bra i både skaresnø og tilnærmet is.
Meget solid og enkelt bindingssystem. Skoene satt som støpt hele tiden, remmene var solide.
Presis i traversering og bratte renner.

Minuser:
Plast istedenfor duk skaper kanskje noe mindre bæreflate i løssnø, merket at jeg tråkket ganske langt ned når snøen var tørr og lett.
Vanskelig å pakke på sekken, bindingene stikker såpass mye opp at det er vanskelig å flatpakke de.
Noe støyende på skaresnø.

Alt i alt var jeg veldig fornøyd med disse selv om det er noen småting som kan forbedres:
Noe mer plast i front for bedre bæreevne og et flatere bindingssystem som kan gjøre det mulig å pakke trugene helt flatt på sekken vil gjøre disse trugene tilnærmet perfekte.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar