onsdag 20. mars 2013

Test: The North Face Verto S4K GTX fjellstøvel

Produktinformasjon:

Etter å ha slitt ut to par La Sportiva Trango EVO fjellstøvler på like mange år, fikk jeg i mai 2012 gleden av å teste en ny fjellstøvel fra The North Face. Dette er en meget lett støvel med sine 725 gram per støvel i str 42,5, kun 100 gram tyngre enn alternativet fra La Sportiva. Overdelen er laget i kunstskinn og Panatex som skal puste bedre og spare vekt enn tradisjonelt lær. Innenfor dette er det selvfølgelig Gore-tex membran, Vibram Mulaz yttersåle.


The North Face Verto S4K GTX


Komfort:
Førsteinntrykket er at støvelen sitter som en sokk. Den føltes noe trang i starten (pga Cradle-Tech som skal bidra til at støvelen sitter tett på foten.)
Dette gikk seg imidlertid til, og etter hvert ble de utrolig behagelige også på lengre turer. Jeg kunne ønsket noe mer demping i hælen og mellomsålen, men dette ville gått på bekostning av presisjon og vekt. Ett par gode innleggsåler med gel hjalp mye her.

I bruk:
Toe-Box teknologi er på plass i denne støvelen, i praksis vil det si at den skal sitte tett spesielt på klyving og klatring. Jeg merket dette godt på hard klyving/lett klatring opp til grad 4. Her satt den ekstremt godt på foten og var meget presis, spesielt på plasseringer på små lister. Friksjonen i sålen er meget bra, på tørr stein sitter de nesten like godt som klatresko. De er dessverre ikke kompatible med step-in stegjern foran, men bak er det støtte for dette. Jeg brukte Petzl Vasak-jern med Leverlock bak i testperioden og opplevde aldri problemer med at de løsnet.

Ankelstøtten er på høyde med både Scarpa og La Sportiva, i steinur og ulendt terreng tror jeg det skal godt gjøres å tråkke over med disse. Vanntetthet og pusteevne er utmerket, kunstskinn og nylon sørger for at de ikke oppleves klamme selv på varme sommerdager.

Holdbarhet:
Mine støvler er brukt på ca 50 turer og holder fremdeles greit. Noe slitasje mellom sålen og fronten ble utbedret, og jeg vil påstå at disse holder lengre enn Trango Evo som er min referansestøvel. Det skal likevel sies at en tyngre/kraftigere støvel vil nok holde en del lengre.. Men dette er igjen en avveining over hva som er viktigst for deg. Lav vekt er essensielt for å kunne bevege seg hurtig og effektivt,

Kort oppsummert så er jeg meget godt fornøyd med produktet og kan anbefale Verto S4K GTX på det sterkeste til alle som er ute etter ny fjellstøvel med gode egenskaper spesielt i bratt terreng.


Pluss:
God komfort, vanntetthet og presisjon i bratt terreng.

Minus:
Kunne hatt mer demping i mellomsålen, noe tight passform for brede føtter.


Terningkast:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar