onsdag 27. februar 2013

Solotur på Juviktinden

Nordre Juviktind er en topp jeg såvidt jeg har hørt om, men virket interessant basert på bilder.

Forhørte meg med med Bjørn Kirkhaug som hadde vært der med M. Morstad for en tid tilbake, og han mente at det burde være mulig å komme seg opp der alene.

Pakket med meg tau og noen kammer og satset på at det skulle holde..

Greit å parkere ved veien rett ved foten av fjellet,  og det var litt av ett syn i morgensolen.


Flott syn fra veien
Innmarsjen gikk veldig greit med truger og jeg var kjapt oppe i renna som førte opp på sadelen til venstre for toppen. Lang og bratt renne, 70 grader de siste 50 høydemeterene.

Bratte saker

Dreide så ned i ett skar på andre siden og fulgte en ny renne bratt opp til en liten kløft mellom to spir. Dette så jeg ikke fra veien, men det var vel ingen tvil om at høyrespiret var det høyeste.

Tvillingtopper
Opp her var det kanskje 20 m, men nokså bratt og utsatt. Lagde en enkel standplass og la opp ca 20m tau for å evt sikre underveis. Det så ganske greit ut bortsett fra ett og annet opptak, men blokkene som jeg måtte dra meg opp etter var ikke veldig betryggende.. Etter litt opp og ned før jeg fikk satt en linkcam var det bare å smelle øksa inn i mosen under snøen og kjøre på. Blikk stille på toppvarden, flott og utsikt alle veier, men spesielt mot Møysalen i nordøst. 

                           

Kort kroppsrappell ned til bånn av kløfta med påfølgende soltilbeding i en halvtime før det var på tide å rusle ned til bilen og kjøre til Harstad/Narvik/Evenes Airport. Det lettfattende navnet kommer forøvrig av navnekrangel mellom de tre byene/tettstedene da flyplassen ble anlagt. Siden de ikke ble enige om hvem som lå nærmest, var den største byen, etc etc ble det et kompromiss etter mange og harde forhandlinger. 



Skaret sett fra toppen


Møysalen i det fjerne..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar