onsdag 22. mai 2013

Helgetest av The North Face Verto Pro Jacket

I helgen som var reiste Martine & undertegnede til Barcelona på klatreweekend og jeg benyttet anledningen til å få testet The North Face Verto Pro Jacket som er ny denne sesongen. Den fins i neongul og blå utgave og gjør deg ihvertfall lett synlig i fjellet...





Førsteinntrykket er at dette er ultralette saker, totalvekten er ikke mer enn 161 gram i str medium. Det meste  av jakken er produsert  i Pertex mens ermer og skuldre er lagd av 2-lags Gore-Windstopper. Stoffet er ikke vanntett men vannavisende.

Den har kun en lomme på brystet med "stow-away"funksjon, ellers er alle stramminger i hetten, hofte & ermer kun elastikk. Passformen er ganske tight i forhold til mange amerikanske jakker.

Prøvde dette og det fungerte


I Bruk: Jeg var skeptisk til tykkelsen på stoffet og soliditeten, men etter å ha gitt jakken skikkelig juling gjennom 4 dager på kalkstein finner jeg ingen rifter eller andre tegn på bruk. Imponerende med tanke på at materialet er så tynt at det er nesten gjennomsiktig. Likevel er den nesten helt vindtett.
Ved lett regn preller vannet av, men ved større nedbørsmengder blir man naturligvis våt.  Jakken puster greit nok selv om det ikke finnes noen luftemuligheter. Ved høy aktivitet opplevde jeg å bli noe klam, dette kunne vært løst enkelt med noe små luftemuligheter under armene.
Det hadde kanskje medført noen ekstra gram, men hadde absolutt vært på sin plass. Ellers var jeg fornøyd med både passform og snitt på hette og ermer. Kragen kunne nok vært enda høyere, opplevde at den hele tiden falt inn mot halsen når man ser mye opp og ned. Hetten passet perfekt til klatrehjelm.

For å passe enda bedre til klatresele kunne nok fronten vært noen cm kortere, men jeg opplevde ikke dette som noe stort problem.

I bruk




I og med at luftemulighetene er begrenset vil jeg ikke anbefale denne jakken til hiking, men som en lett klatrejakke duger den meget godt.

Oppsummering:

Med noen små forbedringer på overnevnte punkter er dette en perfekt jakke for gramjegerne!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar