søndag 5. oktober 2014

Test av Black Diamond Vapor hjelm

Jeg har hatt gleden av å teste Black Diamond Vapor, en ny lettvektshjelm i noen måneder.

Egenskaper:

  • Vekt: Small/Medium: 186 g, M/L: 199 g
  • Kevlar/karbon-konstruksjon
  • Lav profil
  • Avtagbare hodelyktfester
  • Ekstra lufting i siden og bakhodet 
  • Veilende pris: 1299 kr. Farger: Rød, hvit og grå.






I Bruk:

Det første man oppdager når denne tas på er at den er usannsynlig lett. Merket egentlig ingen forskjell på den og Petzl Sirocco som jeg prøvde ifjor selv om sistnevnte er noen gram lettere. Passformen er veldig bra, og det føles nesten som å ta på seg en lue. Mange hjelmer sitter oppå hodet, men det er virkelig ikke tilfellet her. 

Profilen er veldig lav, opptil 2 cm lavere enn feks Sirocco og Meteor og dette bidra godt til at man nesten ikke merker at hjelmen sitter på hodet. Dette merkes også godt under klatring under små overheng, innbiller meg ihvertfall at jeg ikke dunker hodet inni noe så veldig hyppig.  Justeringsmulighetene er godt gjennomførte, er spesielt fornøyd med strammingen i bakhodet som også kan gjøres med hansker/votter. Det er ikke noe problem å få den til å sitte både barhodet og med en tykk lue.

De mange luftehullene får ned vekten betraktelig, men merket også at den ventilerte godt under høyintensitetsaktiviteteter. 
I og med at vekten er såpass lav tror jeg ikke denne tåler å slenge rundt utenpå sekken ved bæring. Skallet virker solid nok, men kan nok "bulkes" lett ved større ytre påkjenninger.


Lett hjelm, tung rute..


Spennen under haken er av standard type som er helt rett, her kunne jeg ønsket at det kanskje var mulig å utforme en buet variant, det hadde økt komforten betraktelig. Opplevde ikke dette som noe stort problem, men dette kan absolutt forbedres noe. 
De avtagbare hodelyktfestene er enkle i bruk og lykten sitter som den skal. I og med at disse ikke veier allverden (7-8 gram) syntes jeg det var like greit å ha de på hele tiden. 

Merk at denne er ganske romslig i størrelsen, bruker M/L i alle andre hjelmer, men her måtte jeg ned i str S/M. Kan være lurt å tenke på ved en evt nettbestilling. 


Plusser:
Lett, komfortabel, lav profil. 



Minuser
Relativt kostbar
Hakespennen kunne vært mer komfortabel.
Ikke UIAAA-godkjent. Om dette har noen praktisk betydning (2kn) er en annen sak..




Konklusjon:
Dette er den beste hjelmen jeg har prøvd hittil. Med lavt volum og god komfort merker man nesten ikke at den sitter på. Er du i markedet for en ny hjelm og vil bruke litt penger på det ville jeg definitivt prøvd denne.

Anbefales på det sterkeste!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar