søndag 17. januar 2016

Solotur på Higravtindan

Dato: 6.1.16
Tur: På Lofotens tak

Har lenge hatt lyst til å ta en vintertur på Higravtindan (1134 moh) i Hadsel/Vågan (delt kommunetopp, nest høyeste fjell i Vesterålen, og med en dag til overs var det bare å sette kursen sørover fra Tromsø mot tindeparadiset igjen.


Alpint



Kom meg desverre litt sent avgårde fra Ishavsbyen så det ble noen timers søvn i bilen ved Evenes før jeg parkerte på Eide litt utpå morran. Lite snø, men virket som det var fine forhold lenger opp. Sekken var fjærlett med en termos, stegjern, hjelm og ett par økser. Light and hopefully fast. 
Ruslet oppover normalveien og da jeg kom opp til selve renna som leder til topps var det på med stegjernene. Snøen var knallhard og gjorde at jeg slapp unna brøytejobben. Valgte den venstre renna helt i toppen da den var full av is og nesten ropte på meg. Greit opp med bortsett fra noe issprut i ansiktet. Kom opp på topplatået samtidig med solen og nøt utsikten mot Rulten, Geitgaljartind, Trollryggen, Trolltind, Svartsundtind etc etc. Uendelig mye å ta av.

Bortover til selve hovedtoppen er det lett klyving på sommerføre, men dette var noe annet.
Hyllene var dekket med knallhard snø/is slik at enhver form for utgliding ville endt opp på Blåskavlbreen 400 meter lenger ned. Med tunga rett i munnen lirket jeg meg til topps, og ytterst forsiktig tilbake igjen. Så at det kom inn endel skyer fra vest og småjogget bort til returrenna som jeg akkurat rakk å ta fatt på før tåkegrauten spolerte utsikten på returen. Likevel en flott tur i nydelig alpint terreng. Anbefales på det varmeste, evt kaldeste. 


Det har vært kalde dager i Lofoten.

Takknemmelig føre

Endelig over snøgrensa.
Masse is. Rene godtebutikken. 

Rulten og Langstrandtindene bader i tåkehavet.
Da er det greit å være høyt oppe. 

Ikke noe å si på utsikten.

Nordover mot Vesterålen. 


Hovedtoppen og "The Gap of Jordan"

Dårlig deal å tryne her.

Men kom meg greit opp.
Og var fornøyd med det.
Greit med en øks eller to på returen selv om den var noe sløv. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar