torsdag 7. januar 2016

Helmaks på Liatinden

Dato: 28.12.15
Tur: Liatind via vestveggen & sydeggen

I fjor besøkte jeg en pinakkel mellom Liatindene som ligger i Aldersundet i Lurøy Kommune.
På vei opp dit så jeg ut noen potensielle alpine ruter i vestveggen på den høyeste av Liatindene, og dette måtte definitivt sjekkes ut!

Oppstart


Tidlig ferge fra Onøy til Stokkvågen hvor Martin Hell fra Mo i Rana plukket meg opp og vi satte kursen innover til Aldersundet.

Parkerte på vanlig sted og bakset oss oppover renna hvor det var endel nysnø og is i bekkedalen.

Da vi kom opp på platået ble det mer snø, og oppover renna var det til tider bunnløs puddersnø, eller det føltes ihvertfall sånn. Etter litt baksing kom vi endelig opp til selve vestveggen hvor jeg hadde sett ut en rute forrige gang vi var der. Etter litt prøving og feiling fant jeg en fin alpin rute som ledet opp til sydeggen som vi fulgte til toppen. Klatringen var ikke veldig vanskelig, rundt grad M3-4 men likevel eksponert enkelte plasser. Høydepunktet var uansett å toppe ut på selve eggen og få den nydeligste sol rett i ansiktet. Spesielt siden jeg ikke hadde sett sola siden spaniaturen ifjor høst eller noe sånt. Tok oss god tid på toppen med den sedvanlige fotoshooten før vi fulgte normalveien ned uten større problemer. Rakk ned i god tid før det ble mørkt og kjørte rett til Stokkvågen hvor ferga lå til kai og ventet på meg.

Takk for en flott tur!






Joikapakking på venterommet i Stokkvågen


Litt nysnø

Teknisk hvil
Full måne 

Fine Aldersund

Det går oppover. Undertegnede brøyter med stor glede....

Stamping oppover renna

Standplass rigges


Sola kom samtidig med første pitch

Andre pitch

Sola var kjærkommen
Lettere terreng på sydegga

Med enkelte opptak som var artige


Uttopping

Det snappes i hytt og pine. Strandtind i bakgrunnen


Panorama

To fornøyde joikas. 

Forrige tur hit gikk opp på denne pinakkelen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar