fredag 6. mars 2015

Sol(o)tur på Aiguilles Rouges


Dato: 6.3.15
Tur: Aiguille Crochues 2794 moh & Aiguille de Berard 2663 moh


Vinden herjer dessverre fortsatt her i Chamonix med stengte heiser over hele fjøla, så da får man gjøre det beste ut av dagene.. 


Aig. Crochues




Tok med isøkser & stegjern denne gangen og fulgte samme ruten som forrige tur.. De andre ville heller kjøre ski så tanken var å få med meg litt lett soloklatring. Opp til Aig. Crochues var det lett klatring med endel snøfresing underveis. Flott utsikt på toppen, tok meg også tid til å svinge innom en av de mindre nabotoppene. Kjørte så litt nedover og trasket opp til Col Berard hvor jeg satte igjen skiene og fulgte østryggen til topps på Aig Berard. Valgte å holde ryggen slavisk hele veien og fikk med meg ca 100 høydemeter med lett miksklatring. Hadde ikke med noe sikringsutstyr så jeg tok meg god tid og var ikke nede i Le Buet før godt utpå ettermiddagen.
 Den positive overraskelsen var imidlertid at vinden måtte ha blåst all snøen ned i Berard-dalen. Nedkjøringen var super med opptil 20 cm løssnø. I morgen skal vinden visstnok gi seg. Jeg krysser fingrene...


Opp til Aig Crochues

Mye spennende å se overalt.

Sukkersnø og vind

Den store selfiedagen. 

Grandes Jorasses, Dent du Geant, Mont Blanc etc etc.

Lavlandet mot vest.

Kommentar overflødig

Nedklatring og nedkjøringen til Col de Berard

Crochues. Oppover sånn ca midt på .

Berard. Klatret opp ca midt på her også.

Prima forhold

Med litt is. Faktisk!


Nok ett alpepanorama

Østryggen på Gerard.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar