onsdag 17. juli 2013

Den Hvite Stripa, Andersnatten

Det ble til at Helge & undertegnede stakk sørover og vendte nesen mot Andersnatten & Den hvite stripa. Etter forsøk på vinterbestigning i vinter med påfølgende bail var motivasjonen stor for å få unnagjort denne.
Har hørt mye om 2 taulengde med ett par bolter på ett ellers usikret sva. Husker vagt at jeg klatret ned dette elendigheten på milimeteris, men klatring handler jo stort sett om å fortrenge nederlagene.

Min CV på sva er ikke voldsom: Vardåsen med blant annet en uforglemmelig tur opp "Susern (6?)" og ett par turer på Hægefjell.

Fin innmarsj til innsteget i shorts m/flåttfare, sjekket leggene grundig for blodsugere før Helge satte igang med 1 tl.

Den hvite tørre stripa

1 tl. Helge mumlet noe om tynt sikret og jeg var tibøyelig til å være enig.

Så var det min tur til 2 taulengde, føreren sier at det fins ingen sikringsmuligheter på den bortsett fra borreboltene. Det er en MEGET korrekt opplysning. Jeg stod med hjertet i halsen på hver eneste clip, det er jo absolutt ingenting å holde i på hele taulengden. Friksjonen skal visstnok være en god venn på denne typen klatring, skulle gjerne hatt mer av den. Kom meg opp til standplass noen erfaringer rikere og med tom kalkpose. Seksergraderingen holder graden for å si det pent. M. Morstad gikk visstnok denne uten borebolter, dvs 30-40 m runout på sva. De var tøffere i gamle dager?

Den lange stripen

Noen som har sett noen tak?...

Helge har det kos på 3 tl.

Helge tok altså 3 tl. mens jeg fylte på kalkpåsan og snart var det min tur igjen på 4 tl. Den var knallfin med en morsom travers under ett tak og fin standplass i en slags kamin.

Det eneste grønne innslaget i veggen?


Lekker standplass

 Kilepensum

Sigdal`Orama

Helge avsluttet med en ok sistelengde før vi rappellerte fornøyde ned igjen.
Skjønner at denne ruta har klassikerstatus! Rent og pent hele veien.


Langt ned

"Jeg vil ned, er tom for brødskiver..."




1 kommentar: