tirsdag 21. april 2015

Ice Ice Baby: Skredbekken i Sørdalen

Dato: 29.3.15
Tur: Skredbekken i Sørdalen


En av Norges lengste islinjer ligger i Sørdalen som ligger rett i nærheten av Bardufoss. Ifølge isklatring.no skal den være ca 700m, WI5. Kristian foreslo denne som en fin avslutning på issesongen og jeg kunne ikke si meg mer enig! Ifølge lokale kalles den "manndomsprøven"...


Dag er på støtern


Overnattet hos Eivind J. i Salangen, Dag kom kjørende fra Tromsø slik at vi var to taulag som stod klare ved innmarsjen tidlig på morran. Fossen virket rimelig svær fra veien, Hydnefossen blekner liksom litt i forhold..

Heldigvis hard skare opp til første pitch hvor jeg og Kristian startet litt før de andre. Første del av fossen er moderat bratt så det ble til at vi gikk ca 4-5 taulengder på løpende forankringer. WI3/WI4.

Så bratnet det endelig til og Kristian tok den første femmerlengden som var tung og vedvarende. Dinglende standplass (som jeg virkelig setter stor pris på... .)  før jeg tok neste lengde og gikk ut 50 meter vedvarende WI5-klatring. Armer og bein fikk kjørt seg her. Neste taulengde var kort, og ledet ut på en stor hylle hvor vi kunne se det vi trodde var toppen. Jeg valgte en linje rett opp mens Eivind/Dag traverserte ut til høyre og prøvde seg der. Sola hadde tatt godt for seg her, og isen var rimelig råtten. Det var blytungt å lede og da jeg endelig kunne sette stand 60 meter lenger opp etter å ha blitt dusjet av rennende vann under en hule var jeg rimelig pumpa men heldigvis ikke klissvåt takket være onepiece-dressen.  Kristian tok neste lengde som heller ikke var helt rett frem, før jeg avsluttet med en artig liten travers før uttopping.


Samarbeidet med de andre på rapellene, og etter minst 10 rapeller (husker ikke helt..) stod vi nede ved innsteget, slitne men fornøyde. Kom oss ned i grevens tid, snøfokket stod rett ut på toppen og det varslede styggværet kom inn fra sørvest.

Eneste skåret i gleden for min del var at jeg fikk en isblokk i låret på returen og resultatet var en ekstraordinær lårhøne..

En flott avslutning på årets issesong, bring on 2016!


Isfilm




Oppstart


"Den var vuksen", som svensken sa.


Hvorfor vokser det ikke trær akkurat her mon tro?...


Svette karer


Den største svettpeisen av alle

Introen gikk på løpende forankringer

Endelig blir det brattere

Here we go

Bare å velge og vrake i linjer


Eivind pusher på

Bratt ble det


Pumpen kom etterhvert

Dag lirker seg oppover

Ungdommen fikk også kjørt seg



Kristian går i krigen
Trivsel på tur, som vanlig



Glad for å være ferdig med pitchen?..
Tungt!


Ice Ice Baby
Bratt og kompakt


Oppe på siste hylla

"Eg tar neste, nei eg tar den"

Ansiennitet teller alltid

Klar for dusjen 





Iskunst

Morsom klatring ut her

Nærmer oss slutten

Joikastand

"Ser du toppen??......


Artig travers

Jess!

Isjoikas

Glad for å være helt tørr


Dag funderer på returen

Den første av tusen rapeller, minst. Luftig.

Mesteparten av dette havnet i låret mitt. Og vel så det!

Retur


Retur


Greit å gå litt og få i seg varmen igjen


Det blåste opp på slutten av dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar