fredag 6. februar 2015

Vintertur på Stetind

Dato: 31.1.15
Tur: Vinterbestigning Stetind

Fra første gang jeg holdt i en isøks har en vinterbestigning av Stetind stått høyt i kurs hos meg.
Første vinterbestigning på 60tallet var en frisk affære med kasting av isøkser som anker.. Tøffe karer!


"en ambolt hvorpaa gudene kan hamre"

Med en bra værmelding og en langhelg foran meg kjørte jeg mot Kjøpsvik hvor jeg skulle møte Kristian og i tillegg Julia F, Jonas og Lene P. fra Bodø som kastet seg rundt i siste liten og tok turen nordover.  Etter forfrysningen på Hamperokken var jeg litt bekymret for kulden, men fikk tak i elektriske varmesokker og Frosttape til å ha i fjeset. Begge deler fungerte heldigvis utmerket..

Vi overnattet i Kjøpsvik, og var ikke klare på parkeringsplassen under Stetind før 6.15, litt etter mitt skjema. Lite snø i starten gjorde at det ble litt skibæring her og der, men etter 40-50 høydemeter var det greit. Litt surr med orienteringen i mørket gjorde at vi ikke traff stien oppover hundre prosent, jeg mistenker enkelte som ville gå først og ikke vet helt forskjell på høyre og venstre.. Etter ca 40 minutters gange i tiltagende snømengder kom vi endelig til tregrensen. Her gikk føret fra pudder til skare, men vi klorte oss opp til den lille haugen som markerer oppstigningen til Halls fortopp (sommerruta). Det hadde lysnet og vi kunne se hele eggen foran oss. Den var innbydende med endel snø og mye is. Skiene ble satt igjen, og vi trasket til fortoppen på hard skare med litt gjennomslag.

Selv om jeg har frekventert Stetind ekstremt hyppig det siste året er det like flott hver gang jeg kommer opp til varden og ser eggen i sin helhet. Spesielt imponerende var det denne gangen, plastret med is og snø. Kristian fikk æren av å gå først siden Mysosten var min taulengde. Vi gikk stort sett på løpende forankringer bortover til "innsteget" på nevnte meieriprodukt med herlige forhold.

Overtok racket fra Kristian, og satte igang. De neste 8 minuttene kommer jeg ikke til å glemme med det første. Fantastisk morsom klatring på ett plastret sva hvor jeg bare klippet den ene bankebolten som såvidt syntes under isen. Gikk ut resten på en blanding av is og hard snø. Da jeg kom opp til standplasshylla var det nok bare hjelmen som stoppet gliset. Halleluja så artig!

Kristian fulgte på i god stil, og vi ventet litt på de andre som lå hakk i hæl. Julia tok seg av klatringen og kom seg greit opp etter bruk av ett par økseteknikker som kanskje ikke står i læreboka?..

Til toppen bar det, om enn ikke syngende arm i arm som Bryn og Schjelderubenson i sin tid men ikke langt unna. Stæsjet ble lagt igjen oppe på platået og vi ruslet bort til varden i strålende vær, blikkstille og en lav januarsol i ryggen. Etter litt venting der kom de andre og fellesbilder/gratulasjoner ble utdelt. Spesielt til Kristian som nå kan smykke seg med Tindenålen. Stetind ble siste topp og rosinen i pølsa.

Sola var på vei ned og vi måtte tenke på returen. Det gikk greit på løpende forankringer ned til Mysosten hvor rapellen ble forsert på effektivt vis. Videre på løpende forankringer til fortoppen igjen hvor vi ventet litt på de andre, før kursen ble satt nedover til skiene. Da vi kom ned dit var mørket begynt å sige på, og siste del av returen ble gjort med hodelykter. Fra tregrensen og nedover var det glitrende skiforhold og jeg kan uten tvil si at dette er den fineste returen jeg har hatt fra Stetind noensinne. Den dyktigste skikjøreren av oss (og det er definitivt ikke meg) prøvde å dele en stakkars bjørk i to på returen, men ellers forløp den uten dramatikk. Vel nede ved bilene var det bare å hive inn utstyret før vi satte kursen tilbake til Kjøpsvik og en bedre middag/dessert.

Takk for en fantastisk tur!



Alpin start..


Vi ser lyset


Snadder!


Klink hardt oppover. 


Snart på Halls fortopp. 


Småsurt der, men vinden ga seg. 

Den ene standplassen vi hadde.

Kristian viser veg.


Mer eggklyving



Vi er straks igang med klatringen


Mens de andre kom sigende etter


Litt trang start


Men traversen var en fornøyelse

Kristian var nok enig

På utkikk etter de andre.


Julia gleder seg


Og hadde det vel relativt ålreit her

Virket ihvertfall sånn!


Trivsel på standplass

Lene tar av

Jonas topper ut

Endelig!


Tøffe karer/damer

Lite spekkhogger i fjorden


Lofoten lokker i det fjerne..


Retur


En hyllest til Nord


Kristian er fremdeles boltemotstander..


Undertegnede svinger seg i tauet


Sola senker seg over sementbygda..


Retur


Rakk akkurat ned til sekkene før det ble mørkt


Alpinisten (den dyktigste skikjøreren...) venter og venter..


Sånn skal en retur være! 

3 kommentarer: