tirsdag 24. februar 2015

Langhelg på Senja

Dato: 21-23.2.15
Turer: Isklatring og escape fra vestveggen på Grytetippen

Dag 1:

John Egil (som var med på Stjerntind for noen år siden) tok turen nordover denne helgen for å klatre , og vi valgte å dra til Senja hvor Espen Minde som driver Legendary Lodge Senja stod for tak over hodet og vertskap.
IS!

Plukket opp JE på Langnes og satte kursen sørover.  Vel fremme kom vi til en oppvarmet hytte med fyr i peisen. Uvant luksus for klatrelasaroner som er mer vant til semilugubre campinghytter..

Nesten morgen satte vi kursen mot Ersfjord hvor det ifølge rapportene skulle være feit is. Vi ruslet opp til to fine linjer som jeg tror heter "Big Blue". Der gikk vi to ruter og noen ekstra taulengder etterpå. Gradering WI4-WI5 på perfekt smøris gjorde det til en super dag! JE var i kjempeform og svevde opp WI5. Vi gikk totalt 8 taulengder, ca 350 høydemeter med moro.  Espen ble med på den første ruta og fikk sin ilddåp på litt brattere is.

Etter å ha lekt oss på isen satte vi kursen tilbake til lodgen for en bedre middag servert av Espen. Etterpå fyrte han opp jacuzzien og det var overhode ikke feil for å si det sånn. Leggpumpen forsvant som dugg for solen etter å ha trutnet en times tid. Fantastisk!

Dag 2:

Espen hadde sett ut en potensiell rute på Grytetippens vestvegg (nabotoppen til den kjente Keipen, 938 moh) og vi satte kursen dit etter at Espen disket opp med gourmetfrokost. Snakk om å skjemme bort gjestene sine..!
 Ruta så flott ut fra veien og vi satte kursen oppover lia i ca 30-40 cm snø. Espen skulle være med ett stykke oppover før han skulle følge ett rennesystem til toppen og kjøre ned på andre siden. John Egil og jeg satte kursen mot første taulengde, en liten isrenne som flatet ut etterhvert. Lett klatring opp her før vi møtte på en snørenne som ledet opp til innsteget på selve veggen og is/miksklatringen. Her møtte vi Espen igjen.  Været var ok på morran, men på vei oppover begynte det å snø litt, og før vi visste ordet av det begynte det å dumpe skikkelig ned.  For skikjørere var det sikkert julaften, men vi ante uråd. Snakker om væromslag.

Varsellampene begynte å lyse for alvor da vi så at det begynte å sige snø nedover renna, og drysse litt ned fra veggene rundt oss. Jeg gikk likevel litt oppover, men etter noen meter ble dryssing til mye mer og etter ett kort krigsråd ble vi enige om å komme oss vekk så fort som mulig.

JE hamret inn en hex i et riss og jeg gikk/rappellerte nedover for å finne ett nytt rapellfeste. Snøsiget ved siden av meg hadde eskalert til en elv av snø som føk nedover hele tiden ca 1 meter unna beina mine, samtidig som det hamret ned snø fra sidene i couloiren.

Tippet ned i en liten renne og så at det var bare 10 meter til vi var i trygghet (?) bak en liten vegg og ropte de andre nedover. Espen kom kjapt ned, og vi gikk raskt ned i le bak veggen rett under oss før vi endelig skimtet JE.. Vinden hadde økt på til stiv kuling og pga snøfokket kunne vi knapt se hverandre. Da han var nede i enden av tauene hørte vi ett brak og store snømengder dundret ned renna, og også i veggen rett over oss. Vinden stod på og det var ett eneste inferno rundt oss.  Espen og jeg klistret oss inntil veggen mens JE unngikk det meste av snøen fordi han heldigvis ikke stod i hovedrenna. Etter 3-4 lange minutter med dette ble det stille i ett lite minutt, og han benyttet tiden godt og kom seg seg ned til oss. Så var det pån igjen, og vi hørte at det også løsnet endel i renna under oss.  Jeg fulgte en skrårampe nedover mot skogen og tryggheten. Snøen fortsatte å hamre ned noen meter rett ved siden av oss og vi var ikke direkte misfornøyde med avgjørelsen om å snu..

Satte ny standplass der og gutta fulgte etter. Ned til bilen gikk det greit, Espen kjørte ned på ski mens vi labbet ned. Noe bekymringsverdig var det dog at nysnøen sprakk opp opptil 15 meter der det var under 25 graders helning. Det var helt ok å komme seg inn på lodgen igjen mens snøfokket stod rundt ørene på oss!

Dagen ble avsluttet med pudderkjøring på Kollfjellet rett ved siden av lodgen før boblebadet lokket igjen..

Dag 3

Siste dag brukte vi på isklatring i Ersfjord. Ca 400 m øst for lørdagens isdans var det en tydelig og forlokkende linje som vi kikket på allerede på lørdag. Espen ble ikke med denne dagen.

JE og undertegnede trasket opp i 30-50 cm nysnø/løssnø på truger og kom oss til innsteget etter litt baksing og svetting. Jeg fikk gleden av å ta begge taulengdene, og de var kanonfine. Den første var ca 60 m vedvarende klatring, WI5 ifølge JE... Forholdene var noe krevende med sprø is da tempen hadde falt til -5 grader i løpet av natta. Standplassen ble nok engang inni en hule hvor det var lunt og fint. Jeg fikk også andre taulengde som startet med en 5-meters travers før den gikk 40 meter rett opp før isen dabbet av og vi sa oss ferdige for dagen. Det blåste opp og all snø som lå fjellet over oss føk ned i fanget og da var det like greit å komme seg ned igjen.
Vel tilbake på lodgen ble det en ny dukkert før vi satte kursen mot Tromsø og flyplassen.

Tusen takk til John-Egil og Espen for en fantastisk helg, hyggelig selskap og losjii!

Pån igjen

Luksus med kort innmarsj

10 minutter opp.

Smøris denne dagen

Isdans

Isdans #2

En grei hylle midtveis i ruta

Uttopping

JE er i slag! Undertegnede er imponert.

Bratt is. Espen er på.

Snørenna

Det tar av..

Snøfokk

Men selfiene er på plass.

Nilsen & Nilssen

Noe urovekkende..

Like greit å komme seg hjem

Heldigvis var tørkerommet meget velfungerende.

Ny innmarsj

Mer vind..

Hele linja

Digg!

Espen & Kjersti, hyggelig vertskap!