torsdag 5. juni 2014

Turbodager i Lyngen - Store Jægervasstind by night.

Etter å ha fått en usedvanlig entusiastisk sms fra Coni/Helge som kunne melde om snø helt ned til veien i Lyngen, var det bare å kaste seg rundt og skaffe flybilletter til Tromsø. Reiste oppover og ankom tirsdag ettermiddag. Møtte Coni & Helge på parkeringsplassen ved Jægervatnet, førstnevnte var på vei tilbake til Oslo, mens sistnevnte hadde "åpen" retur. Bar en altfor tung bag de 3.2 kilometerene til Jægervasshytta og gjorde klar skiene for kveldstur på Store Jægervasstind (1543 moh). . Fulgte bekken som renner ut like ved hytta i ca 5 minutter før jeg kunne ta på skiene. Det hadde vært varmt på dagen og snøen var rimelig råtten, men etter x antall gjennomtråkk og tryning i store hull & sprekker kom jeg endelig til "fast" grunn på Trollbreen. Herfra og til renna som leder til toppeggen gikk det rimelig kjapt og jeg trodde at dette skulle gå rimelig greit. Så bratnet det til da jeg kom til den nevnte renna, ca 250 høydemeter (?), rundt 38-40 grader tror jeg. Skiene måtte på sekken og den neste halvtimen ble langdryg. Tråkket ned til lårene på hvert eneste skritt, og solen hadde varmet godt i veggen over renna. Isklumper og snøballer bombarderte meg konstant, og det ble mye "duck and cover" før jeg endelig kom til toppen av renna og kunne følge eggen bort til fortoppen. Her kom jeg endelig ut i sola igjen som speilet seg i den blankstille Ullsfjorden. Ufattelig vakkert.

Stegjerna ble tatt frem sammen med isøksa og etter litt småfinurlig klyving stod jeg på selve hovedtoppen 100 meter lenger bort etter noen minutter. Stillheten var total, og jeg ble sittende nesten en time der og bare nyte det hele.

Etter å ha løsrevet meg fra det flotte fargespillet som viste seg nordover gikk det kjapt bortover til fortoppen hvor skiene ble tatt på igjen. Heldigvis lå deler av nedkjøringen i skyggen slik at det som var nesten bare var sørpe var relativt fast og fin nå. Vel nede ved hytta var det bare å hive av seg klærne og få seg et solid kuldesjokk i Jægervatnet. Det kunne ikke vært langt unna minusgrader. Litt kjapp nattmat og rett i soveposen, klar for neste dag.

Endte på ca fem og en halv time totalt inkl toppsoling.

Innmarsj. Trollbreen i midten av bildet

Bortover mot hovedtoppen. Helge & Coni sine spor.

Tilbakeblikk mot fortoppen

Ullsfjorden. Nydelig!

Selfiegreier. Sååå 2013?...

Mye slushskred, men ikke noe stort problem her.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar