søndag 13. mars 2016

Østrenna på Mulbukttind

Dato: 5.3.16
Tur: Kaminklatring i Tysfjord

Etter at nordveggen på Tomskjevelen var unnagjort satte Kristian & undertegnede kursen mot Tysfjord. På vei til Stetind (fra Kjøpsvik) kjører man forbi den 758 meter høye Mulbukttinden som splittes på midten av en kamin/renne som virket veldig forlokkende. I Stetindføreren stod det at det skulle være flott klatring gjennom to overheng, første gang gått av Torbjørn Enevold og Trond Solberg en tidlig vinterdag i 1992.

Staselig uttopping. Efjord og Kuglhorn .

Etter en behagelig natt hos Betsy i Kjøpsvik satte vi kursen mot dagens mål. Parkerte nede ved noen hytter og trasket opp til innsteget i strålende vær, men noe vind. Vindpakket snø skapte endel solide gjennomtråkk og vi var rimelig svette i luggen da vi endelig stod klare ved innsteget.

Første del av ruta var rimelig rett frem, bratt snøklatring med enkelte isopptak slik at vi endte med å gå det meste på løpende forankringer til det gjenstod 2 taulengder.

Kristian tok fatt på den første, ett lite vertikalt opptak med noe drytooling. Han fikk sikret greit og dro seg opp med alskens teknikker som jeg knapt vet hva heter. Stødig som hurtigruta den karen nå.

Siste taulengde ble min, bratt alpin is/gress/mose som endte like under toppskavelen. Jeg var ikke spesielt gira på å grave meg igjennom den og endte opp med å toppe ut til høyre via en vertikal hammer, 4-5 meter høy med gode tak. Litt baksing for å komme igjennom skavlen der også, men fikk karret meg opp og Kristian kom raskt etter.

På toppen benyttet vi selvfølgelig anledningen til å nyte den fantastiske utsikten mot Stetind, jeg ser meg virkelig ikke mett på det fjellet.

Returen ble rett frem via en snørenne vi hadde sett oss ut hvor snøen var fast og fin.

Jeg tenker at ruta kan graderes slik:

Østrenna på Mulbukttind, 300m, AI3, M4


Våre veier skiltes ad for denne gang nede ved bilen, Kristian satte kursen mot Bodø mens jeg vendte nesa hjem til Ishavsbyen.

Tusen takk for to flotte turer! (og maaaaaange timer i bil....)


Mulbuktind sett fra veien. Renna i midten på facen.
Anmarsjens gleder.

Lua måtte av etterhvert. 

Bare å få på seg stæsjet før det blir for bratt. Vi lærer.

På tynn is på introsvaene. 

Første del usikret klyving. 

Pitchet denne. 

Jeg elsker semihengende standplasser. Not. 

Ikke den verste utsikten mens man klatrer?.. 


Noen isskruer brukte vi. 

Men stort sett opptaksbasert. 

Kristian koste seg. 

Endelig noe bratt og litt løst.

Kristian forserer i god stil 

Jeg følger på. Artig!


Min tur til å skræve
Ble rett opp her. 

Kristian følger på siste.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar