søndag 3. august 2014

Djævelryggen - Aiguilles du Diable

Dato: 1-2.8.2014
Tur: Aiguilles du Diable

En av godbitene i Alpene er traversen over de 5 pinnaklene over 4000m under Mont Blanc Du Tacul.
Corne Du Diable (4064m), Pointe Chaubert (4074m), Pointe Mediane (4097m), Pointe Carmen (4109m) og L´Isolee (4114m) traversers i løpet av en lang dag, med mange rapeller og klatring opp til grad 5.

Fotos: Undertegnede & Tormod Granheim

Scoutet ryggen dagen i forveien

Undertegnede, Tormod G., og Lothar gikk opp til brebassenget mellom Mont Maudit og Tacul hvor
vi overnattet i telt for å kunne starte tidlig neste dag rett under ryggen opp til Tacul.
Klokka 6.30 startet vi oppstigningen til første pinakkel mens Lothar pakket ned teltet og returnerte til Helbronnerheisen. (Snakker om luksus...).. Det gikk fort oppover en renne som var dekket med knallhard snø/is og etter en liten time stod vi under Diable og var klare til dagens første bestigning. Klatringen var enkel, ca 20 m treerklatring og etter kort tid stod vi begge på dagens første topp og så for oss en kort dag med siste heis ned til Chamonix om kvelden. Mens vi rappelerte ned begynte det desverre å skye til, og fjellet ble veldig fuktig. Dette merket jeg godt opp til neste pinakkel, (Chaubert) hvor første taulengde var ett vedvarende firerriss på ca 20 m. En kombinasjon av layback og enkelte "knelåser" gjorde at jeg kom meg opp, men tungt var det. Såpeglatt fjell og stive fjellstøvler får være unnskyldningen. Eggen til topps var lettere og utsikten fra toppen og bort til Mediane var formidabel.

Etter to rapeller stod vi nede på Breche Mediane og kikket opp på dagens crux, 2-3 taulengder til topps hvor første taulengde skulle ligge rundt femmertallet. Fjellet var fremdeles rimelig glatt så det ble til at jeg presset på meg Tormods klatresko og satte igang. Første del var rimelig grei, men i toppen av taulengden måtte jeg traversere 5m til høyre før jeg kunne sette standplass. Med klatresko gikk dette rimelig greit, men for å øke effektiviteten ble det til at jeg satte en kam slik at Tormod kunne pendle over svaet. Han hadde tross alt fjellstøvler... Etter en liten sving kom han opp til standplassen og jeg fortsatte mot toppen. Ny standplass like under to klemblokker som ledet til toppen. Der fikk jeg endelig tatt av klatreskoene og tint opp tærne. Tormod skviste seg først opp den trange kaminen og vippet seg opp på toppen før det var min tur. Lett opp, men toppen var bare en liten skive, ca 10-15 cm bred. Rimelig spesielt.

To luftige rapeller ned til neste skar hvor en fullstendig snø og isdekket firerlengde ledet opp mot Carmen. Med bare en øks ble dette noe spennende men kom meg nå opp tilslutt på en liten plattform under toppen. En kort og eksponert taulengde ledet opp til topppunktet. To rappeller ned til skaret under L´Isolee, dagens siste pinakkel. Klatringen opp dit var 2 taulengder rundt grad 4, men mye snø og is i alle rissene gjorde at jeg måtte ta i mer enn forventet her også. Tormod fulgte på, rimelig tungtpustet. På toppen tok vi oss tid til å se på klokka og skjønte fort at kveldsretur til Cham var bare å glemme. To rapeller ned og vi satte kursen mot Mont Blanc Du Tacul. Mye snø og ekstremt levende underlag med store blokker som bare ventet på en unnskyldning gjorde det tidkrevende, og vi toppet ikke ut før kl 19.30. Ola Hovdenak og Bård Smestad hadde vært oppe tidligere på dagen og hadde lagt igjen en Colaburk og kjeks til oss. Omtenksomme fjelløpere!

I flott kveldslys returnerte vi til breen mellom Aiguille Du Midi, jeg stakk innom Cosmique-hytten for å kjøpe vann mens Tormod fortsatte opp til heisstasjonen hvor vi hadde tenkt å sove noen timer og ta første heis ned. Mørket kom sigende og da jeg endelig kom opp til inngangsporten var det rimelig grått rundt meg. Der satt Tormod, noe betuttet og meddelte at døra inn til stasjonen var stengt. Etter diverse forsøk på å komme oss inn, blant annet med at undertegnede prøvde å skvise seg inn under døra ga vi opp og returnerte til Cosmiquehytta midt på natta i tett tåke og snøfokk i lufta. Alternativet var en kald overnatting ute, noe som fristet lite...
Etter en grei overnatting uten mat & drikke på hytta ruslet vi opp igjen til Aiguillen og tok heisen ned til Cham hvor en stor velkomstkomite ventet.

Flott tur i et spennende område!

På vei til Corne Diable

Corne Diable

Ned i skaret mot Chaubert

Firerlengden på Chaubert

Luftig

Toppen av Chaubert

Cruxigt opp til Mediane

5meterstraversen

Men vi var på sporet selv om tåka kom og gikk.

En av de mange rappellene, husker ikke hvor

Luftig på Mediane

Pointe Carmen

"pose it"

Ville tilstander

#Carmen 1

#Carmen 2

L´Isolee

Retur fra dagens siste pinakkel