tirsdag 7. juli 2015

Travers over Elvasstindan

Dato: 6.7.15
Tur: Travers over Elvasstindan

Tilbake i 2011 traverserte jeg Elvasstindryggen ( http://peakbook.org/tour/17024/Elvasstindtraversen ) og har sett for meg dette som en tur som kan gjøres med litt fart i beina. 

Det smaleste partiet på eggen.



Kjørte båt fra Lurøy til Stokkvågen og småløp oppover mot Vesttoppen (788 moh). En enorm fluesverm fulgte meg hele dagen og sørget for at det ikke gikk an å stå stille. Småjogget bortover ryggen før jeg kom til rapellfestet fra 2011. Ryggen slutter brått i ett overheng her, men til venstre, ned mot nordveggen husket jeg at det var noen muligheter. Litt nede i siden er det ett lite hyllegalleri som det går an å komme seg ned til og jeg bestemte meg for å gjøre ett forsøk. Etter litt delikat smyging nedover (ca 2-3 meter) kunne jeg sette beina ned på en hylle som ledet ut på eggen igjen. Vanskelig å gradere men kanskje 4-?.. Ihvertfall eksponert så det holder, men gjennomførbart på tørt fjell. Kan dog ikke anbefale dette av åpenbare årsaker. Noen vil syns dette er innafor, andre vil ikke det. Jeg beskriver min oppfatning og har ikke noe ansvar for hva andre måtte gjøre. Er du i tvil, bruk tau. 

Resten av traversen består av litt artig klyving opp og ned via en til tider smal egg med enkelte opp og nedtak. Tinderangling av prima kvalitet! 
Fluesvermen ga seg ikke og jeg løp rett forbi varden på hovedtoppen (842 moh). Fulgte ett hyllegalleri i sørveggen ned til foten av selve tinden før jeg spurtet ned til båten for å prøve å bli kvitt insektplagen, men det nyttet ikke. Med stokk stive legger hoppet jeg i båten og ga full gass og endelig kunne jeg spise og drikke litt uten å få munnen full av diverse flygende vesener. 
Ble så som så med bilder, men noe fikk jeg knipset. 
Brukte vel litt over to timer ifølge mobilklokka som jeg egentlig ikke kikket så nøye på. 
 
Ryggen/eggen fra vest til øst

Straks oppe på vesttoppen

Ned fra vestre

Ned nordveggen

Forsiktig smyging ned her. 

Rapellfeste anno 2011. Ikke light and fast den gang. 

Videre bortover eggen

Fluene var overalt. 

Tilbakeblikk på ryggen. Nedklatring merket med rødt. 

Oppe på hovedtoppen (842 moh). 

Panorama mot øyriket. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar