lørdag 13. juli 2013

Drømmediederet & Knottesvaet pluss 7m-hammeren på Vengetind

Da hadde undertegnede og Helge kommet oss til Romsdalen med lånt bil (med defekte vindusviskere), noe som gjorde pissregnet over Valdresflya unødig spennende. Planen var å gå Mongejura på morgenkvisten, men yr meldte regn neste kveld og da syntes jeg det var en mindre god ide.

Stakk heller opp på NTK-Hytta i Vengedalen og jeg husket Drømmediedret som en fin tur fra noen år tilbake. Helge var ivrig på den og vi satte igang nokså sent dagen etterpå.

Opp til innsteget gikk det forbløffende effektivt, og vi var kjapt igang med første taulengde som jeg tok.

Det livnar i lundar og lauvast i li

Helge i finskjorta

Innsteget på første taulengde

Det lille taket

1 taulengde går under et lite tak før stand under selve drømmediederet. Da jeg og Martine gikk denne ruta i 2010 hadde jeg bare ett kileknippe og ingen kammer, derfor var traversen noe spennende, men ladd med linkcams i alle farger var det bare å dytte inn en av de og gå på. Verden går fremover!

Siden jeg hadde gått diedret før skulle Helge få nyte det denne gangen. Han storkoste seg oppover virket det som, 60m velsikret dieder er jo ikke hverdagskost.

Flotte greier

Taustruktur så det holder

Vel oppe og ute av diedret svingte vi ut til høyre og ut på knottesvaet. Hadde hørt mye om dette, blant annet at gummistøvler var velegnet her. For min del var jeg glad jeg hadde svasko.

Helge tok neste taulengde etter dette, men gikk litt feil og havnet under nok ett tak etter en solid runout.

nei nei nei...

Folk på 3 tl drømmediedret

Jeg fikk æren av å svinge meg over taket, tungt med selen full av metallstæsj, men det gikk nå på ett ett vis og forsatte opp langs eggen via noe som minnet om en gigantisk hagle før det ble ny stand under en liten hammer.

Langt ned til Vengedalen

"110 % fokus" elns

Suttesekk

Hagla er ladd?..

Siden Helge gikk feil fikk han premien med å dra seg opp hammeren før vi svinge oss opp på ryggen som leder opp til Vengetind, og 7metershammeren (5+) for spesielt interesserte. 

Karma Chameleon

Siden jeg tilhører overnevnte kategori ville jeg avslutte med hammeren siden vi ikke gikk den forrige gang og vi fulgte ryggen lett opp til den tårnet seg opp foran oss. Bratt, men velsikret klatring førte oss opp så og si til toppvarden. Hvordan den er "målt" til 7 meter er en annen sak, jeg klatret 25 meter før det flatet ut. 

Bratt og flott

Retur via toppvarden og ned siden vi gikk med stegjern i vinter. Uten snø er det masse sva med grus&stein i skjønn harmoni, må si at jeg foretrekker vintervarianten her. Helge benyttet anledningen til å ta en pause med å sitere våre forbilder i Tindeklubben:





Vel nede igjen utpå kvelden ble det en varm dusj og bedre middag før vi sloknet.

Visste du at NTK-Hytta i Vengedalen har fått innlagt dusj for svette folk?
Det visste ikke vi heller.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar